Ga naar hoofdinhoud

NIEUWS

Ai, ChatGPT, AR misschien wel een zegen voor de (interieur) architect.

Ai, ChatGPT, AR misschien wel een zegen voor de (interieur) architect.

 

Een aantal jaar geleden heb ik een ontwerpvoorstel mogen maken voor twee dames. Zij hadden een restaurant en wilde deze gaan verbouwen. Tijdens de intake vertelde ze mij dat ze er een ‘brasserie van wilde maken.

Terug in mijn studio ben ik druk in de weer gegaan met schetsen, tekenen, materialen, impressies enz enz.

Na een paar weken heb ik trost mijn plannen gepresenteerd.

De reactie was niet wat ik had gehoopt, ‘hmm wel aardig’! maar geen Belgische brasserie. Dit is meer een Franse brasserie!’

Ik was met stomheid geslagen. Later bedacht ik me dat iedereen andere beelden heeft bij dezelfde woorden. Denk maar aan ‘gezellig, knus, modern, klassiek’ enz.

Vanaf die tijd ben ik gaan vragen naar beeldmateriaal om de woorden te duiden. Ik wilde geen moodboards maar gewoon plaatjes waar we over konden gaan discussiëren. Wat vind je fraai en (wellicht belangrijker) waarom! Later ben ik ook gaan vragen naar beelden die ze niet mooi vonden. Daar leerde ik nog veel meer van.

Waarom geen moodboard hoor ik je vragen.

IK zie dit als een verzameling plaatjes die we de hele dag om ons heen zien op tv, bladen hippe uitgaansgelegenheden. 9 van de 10 keer niet toepasbaar in de ruimten die mijn opdrachtgevers willen aanpakken om een gewenste sfeer te krijgen. We vaak moeten uitleggen waarom iets wellicht niet de beste oplossing voor het gewenste resultaat is. Ook al staat bij de buurvrouw zo leuk.

Later kwam daar pinterest om de hoek. Iedereen ging (en gaat) moodboards maken. De één nog mooier dan de ander. Maar als je ze goed bekijkt lijken ze allen maal op elkaar. Hotel chic, rustgevend Scandinavisch, zonnig mediterraan enz enz.

Natuurlijk leg ik ook mijn gekozen stalen voor een (verbouwings)ontwerp fraai bij elkaar om een goed sfeer beeld te krijgen. Echter dit is een resultaat van het ontwerpproces, en niet van te voren bedacht.

Vaak worden er kleuren/materialen/vormen/structuren toegepast die de opdrachtgever niet voor ogen had.

 

Alle digitale snufjes de laatste  jaren al chat gpt, Ai en Ar maken op basis van de ingevoerde data een heel passend voorstel. Of dat nu gebeurd middels een aantal steek woorden er wordt geput uit bestaande data. Alles in de blender, even schudden en hup je heb je opmaakt gemaakte moodboard en straks ook verbouw plan of interieurvoorstel.

De data is gestuurd vanuit je eigen bubbel. Dus je zult nooit verrast worden of aan het denken gezet of iets ook wel anders zou kunnen.

 

Met name hierom denk ik dat de (interieur) architect het verschil kan maken. Door de opdrachtgever eerst wat beter te leren kennen (wat zijn de do’s & dont’s en zeker waarom) bekijken we de opdracht vanuit verschillende perspectieven. Hierdoor nemen we de opdrachtgever mee in de ongekende mogelijke esthetische en bouwkundige oplossingen van de gestelde vragen met meestal een verrassend eind resultaat, dat je niet via Ai of andere bestaande data uit je eigen bubbel zal krijgen.

Loop je ook rond met plannen om je kantoor,  woning of winkel te veranderen en wil je uit je eigen bubbel stappen, neem gerust contact met ons op.

Andere nieuwsberichten

Back To Top