retail visie dec 2012

December 2012

Het klassieke ‘winkeltje’ spelen is voorbij!

Ik heb me altijd verzet tegen het kopen op internet, maar kon onlangs de verleiding niet weerstaan om een hoesje voor m’n mobiel.

Na diverse speciaalzaken te hebben bezocht en ook een aantal grote elektronica zaken, waar ik ook geen voorstander van ben, waar ik voor alle bestaande mobiels de meest uiteenlopende modellen, kleuren en materialen heb mogen bewonderen. Maar geen een geschikt voor mijn mobiel. Niet dat mijn mobiel ver uit de tijd was maar gewoon omdat het niet meer het laatste model was. Het advies dat ik meerdere malen kreeg was ‘moet je even op internet kijken!’

Maw als je niet et laatste model hebt of wilt doe je niet meer mee.

Dus thuis even een zoekterm invoeren en hup 100 verschillende sites waar ik de meest uiteenlopende hoesjes kon bestellen. Aanklikken, digitaal betalen bevestigen en hup twee dagen later, ding dong pakketje met mn hoesje!

Ik was overtuigd.

Je gaat niet meer naar de winkel om te kopen maar om te oriënteren en thuis als je op je gemak op de bank zit bestel je wat je wilt!

Dit geld natuurlijk niet voor alle artikelen maar het gaat snel!

Eerst kocht je alleen cd’s of boekte je een reis of bestelde je een boek via internet. Kleding kon niet. Of toch? Neckerman, whekamp en otto deden het al jaren. Dikke boeken via de post en bestellen via een code. Maat niet goed of toch niet de juiste kleur, hup gratig retour zenden die handel.

Dit gebeurde ook met meubelen. (te denken valt aan Morris meubelen) alleen hebben zij de omvorming van papieren catalogus naar digitale snelweg niet goed inschat.

Er waren nog wel speciaalzaken in gezellige (en ongezellige) steden die mooie, design, klassieke, oudbollige, truttige meubelen, stoffering, verlichting hadden staan én je van advies en service konden dienen.

Advies & service…… inderdaad dat was (is) de toegevoegde waarde van een fysieke winkel. Maar hoe kregen (krijgen) zij hun potentiële klanten binnen?

Flyers, folders, reclame bord langs het voetbal veld, tv spots, radio reclame enz enz. het kwam op het zelfde neer. Deuren open en hopen dat ze binnen lopen. Op de tijden dat je open bent. Doorgaans zijn dat niet de tijden dat ‘men’ er aan toe is om te ‘kopen’.

Afstanden worden steeds kleiner door goede auto’s brede snelwegen, meer vrije tijd ed. dus een beurs bezoeken in keulen, parijs, kortijk, of milaan is ook bereikbaar voor de particulier.

Uit het oogpunt van de producent en ondernemer is het ook niet makkelijk! De producent ontwerpt en produceert meubelen waar de ondernemer in sommige gevallen niet mee kan omdat dat in hun streek gewoonweg niet ‘verkoopt’.  Maar er wordt wel verwacht dat deze worden opgenomen in hun winkel, en niet alleen de krenten uit de pap, anders raken ze het dealerschap kwijt. De meubelen moet worden gekocht, dus wordt er doorgaans ‘safe’ om gegaan met modellen, opstellingen en afwerkingen. Daarbij moeten voor alle stalen (zeker met gordijnen en tapijten) worden betaald.

Heb je net dat nieuwe model binnen dat je op de beurs hebt besteld, krijg je een schrijven dat die stof/afwerking uit de collectie is. Jammer maar helaas, je hebt weer een winkel dochter bij!

Resumé

  • De winkel heeft nooit datgene wat ik zoek.
  • Advies is de extra waarde die je onderscheid aan de andere ondernemer.
  • Kopen gaat niet meer via de winkel maar via internet.
  • Spannende modellen, afwerkingen zijn te risico vol om op te nemen in de winkel.
  • Kosten voor de ondernemer zijn enorm hoog.
  • Klanten rijden met gemak naar beurzen in het buitenland voor de nieuwste modellen (300km is niets!).

Een van de voorbeelden van een ‘klassieke’ winkel die het ‘nieuwe’ winkelen ten gunste van zichzelf heeft weten uit te nutten is bijvoorbeeld Omoda.

Begonnen in Zierikzee als ‘gewone’ schoenen speciaalzaak. Om inkoop voordeel te kunnen bedingingen hebben ze gezocht naar schaalvergroting. In die tijd bestond dat uit een rekensom. X inwoners betekende een omzet potentie Y. maw een stadsgrens was ook de omzet grens. Dus een nieuwe zaak in Goes, en een in Middelburg enz enz enz. Tot ze voor een jaar of 10 geleden 10 zaken hadden en de opkomst van internet niet als bedreiging maar als uitdaging zagen.

Zij opende een internet shop naast hun fysieke winkels.

Je kunt de schoenen passen, bekijken, voelen, ruiken, advies krijgen en kopen in de winkels maar als je wilt kun je dat ook thuis op de bank met je vriend, vriendin via internet bestellen!

Ding dong, de volgende dag thuis bezorgd!

Niet goed, hup terug sturen of gezellig zaterdag terug brengen bij de winkel en misschien wel een ander paar meenemen!

Dit model past natuurlijk niet voor de meubel branche! Maar is wel leerzaam om te bekijken.

Indertijd heeft onze grote interieur goeroe Jan de Bouvrie een concept opgezet in het arsenaal dat ook een ‘nieuwe’ mannier van winkelen was. Verschillende leveranciers (allen onafhankelijke ondernemers) onder een dak, allemaal complementair aan elkaar. Van een bepaald nivo en signatuur. Design was het verbindende element in deze opzet.

De top merken hebben zich ook steeds vaker op geheel eigenwijze gepresenteerd. Te denken valt aan ‘t ’s gravenhekje, ’t pakhuis, post Amsterdam, post keulen en niet te vergeten de eigen showrooms van de toon aan gevende merken in Milaan. Wachten op het moment daar is dat deze merken een eigen showroom openen  in jou stad of dorp is geen optie. Het naar je toe trekken is een betere optie!

Diverse bakkers hebben zitjes inricht waar koffie kan worden besteld en een ‘broodje ‘ kan worden gegeten. Of een lunchroom waar je ook de meubelen kan kopen.

Of bij het passen van een broek kun je op de ipad spelen en een kopje koffie krijgen.

De grenzen van de retail vervagen. Terwijl er eigenlijk meer behoefte aan duidelijkheid is.

Hypotheek adviseurs moeten hun producten netto aanbieden en hun advieskosten inzichtelijk maken.

Interieurarchitecten, stylisten en adviseurs moeten ontwerp/advies in rekening brengen en provisies ten gunste van de opdrachtgever transparant laten verrekenen.

Logus heeft onlangs een fysieke webshop geopend om de slag te maken naar de online winkels, hun lage prijzen en de advisering in de compleet ingerichte showroom! Graag nodig ik jullie uit om hier eens een kijkje te nemen en te horen/zien hoe dit concept is opgezet.

Hoe nu verder?

Het klassieke winkel beeld van de meubelzaak om de hoek heeft zn langste tijd gehad.

Het roer moet om!

Een internet winkel naast de zaak opzetten is alleen interessant als je de goedkoopste bent of iets geheel unieks te bieden hebt. Helaas dat zal niet werken in de design meubelbranche ben ik bang.

Mij idee is om een merken paviljoen te maken. Niet ingedeeld en samen gesteld door een detaillist maar elk door het de fabrikant zelf! En ook bekostigt door dit merk. Dus eigenlijk een soort brand store. Hierdoor zullen zij de commerciële modellen afwisselen met eyecatchers zoals zij zich willen presenteren in de kleuren en materialen die zij voor ogen hebben, in de omgeving die hun past. Nu kosten de meubelen in de showroom geen geld meer maar levert het vloeroppervlakte huur op!

De adviseurs, adviseren de bezoekers naar mogelijkheden en prijzen. Maar verkopen niets! Ze hebben ook geen target of omzet verantwoording.

Centraal is er een grote internet ruimte met pc’s, wifi en printers. Hier kunnen meubelen, configuraties ed worden uitgetekend (door de bezoeker zelf) of evt met hulp van de adviseur.

Met een speciale code kan er via de site van de designshowroom het gewenste meubel worden besteld. Deze code geeft recht op bijvoorbeeld een ‘extra korting’. Prijzen die worden doorgerekend zijn groothandels prijzen met een leveranciers opslag (die beduidend lager ligt dan de advies verkoop prijs van nu).  Service, garantie en bijvoorbeeld een interieurarchitect kan worden bij ‘bijgekocht’.

Interieurarchitecten, stylisten, adviseurs maar ook klanten kunnen vrijelijk door de verschillende ‘brand stores’ lopen zonder zich ‘verplicht’ te voelen om te kopen. Al worden ze wel verleid door de super ingerichte paviljoens, evt een compleet ingericht style appartement, ongekend lage prijzen. Door deze altijd uptodate complete collectie kan zowel de fabrikanten events in deze ruimten organiseren int architecten, stylisten én potentiële klanten uitnodigen voor lezingen.

Mogelijkheden ten over!!!!!!!!  Wie neemt de eerste stap?

Peter klemann

Int architect bNo