aanvulling retail visie 2013

Dec 2013

De veranderende (binnen)stad.

Zoals opgetekend in de ‘retail visie 2012’ zal het retail landschap veranderen. Niet alleen de ‘meubelwinkels’ zullen zich moet aanpassen aan de moderne tijd.

Ook de gespecialiseerde verszaken moeten kijken naar nieuwe verdien modellen. In eerste instantie was het niet de digitale snelweg die aan de poten van de gespecialiseerde groente, slager, bakker ed aan het zagen was. Maar de grootgrutters zorgde voor een leegloop van de buurtwinkels. De binnensteden veranderen in een optel som van franchiseconcepten (hema, c&a, jack&Jones, v&d, mexx, enz enz) of je nu in Groningen, Maastricht, Middelburg of Den Haag loopt er was bijna geen verschil meer in het aanbod. De kleine specialist had geen bestaansrecht meer in de binnestad omdat de huurprijzen zo hoog waren geworden dat het als kleine ondernemer niet meer te verdienen was. Dus was het beter om je aan te sluiten bij een franchiseconcept, of je op te laten slokken door de supermarkt met een ‘vers’afdeling, met de verarming tot gevolg.

Nieuwe initiatieven van mkb worden door de banken niet meer ondersteund waardoor en sinds een aantal jaren een terug trekkende beweging opgang is gekomen. De banken wilde wel financieren maar dan alleen als de ondernemer in een mega pand in de periferie van de stad gaat zitten met zn bedrijf. Grote doe het zelf, meubel, sport en elektronica zaken geclusterd rond grote parkeer terreinen. Lekker makkelijk, met de auto naar de ‘meubelboulevard’ nieuwe stijl. Een terug trekkende beweging uit de binnenstad, met leegstand tot gevolg. Hier en daar komen er kleine zelfstandige met specialistische goederen weer terug in de binnensteden. Deze zijn goed voor de uistraling en attractiviteit van een stad. De concurrentie met de grootgrutters en openlucht shoppingmalls is moordend voor deze kleine ondernemers.

Pandeigenaren in de binnensteden moeten hun handen ineenslaan en kijken hoe ze de panden weer attractief kunnen maken voor mkb’ers al dan niet voor directe verkoop. Te denken valt aan infopoints van grote zaken aan de buitenkant van de stad, parkingservices, en bijvoorbeeld ambachten en (streek) specialiteiten. Er zullen binnensteden worden omgevormd tot direct noodzakelijke centra en andere tot toeristische trekpleisters. Afstanden van 50 tot 70km worden met gemak overbrugd om ‘gezellig te gaan stad-ten’. Boodschappen wil je in de buurt doen. Maar dan ook wel alles tegelijk en niet van hot naar her rijden.

Dit ‘boodschappen’ zal op gespecialiseerde grootschalig manier worden vormgegeven. Naast de discounters op de outdoor shoppingmals zullen er gespecialiseerde ‘versmarkeds’ ontstaan. Vers, kwaliteit en een (groothandels) prijs zal hier het devies zijn. Een combinatie een groentespecialist, ambachtelijke slager, wijnspecialist, visgroothandel enz enz aangevuld met een grote supermarkt zal het ’hart’ van de outdoor shoppingmall. De doehetzelfwinkel, meubelzaak, elektronicashop, sportspecialist enz enz zal het aanbod compleet maken. Om zo een dagdeel te kunnen verblijven met een ieder wat wils.

Internet of niet de verandering kun je niet tegen gaan, wel monitoren en daarop inspelen! En zijn altijd fysieke winkels bij nodig, met unieke, passende en inspirerende  interieurs, natuurlijk.

Peter Klemann

int architect bNo